tisdag 17 november 2009

Bergvärme

Dagens uppdrag har bestått i att äntligen få in anmälan om bergvärme till kommunen. I min värld så är det ju inte det minsta bråttom med den... vi ska ju inte värma upp huset på månader ännu... dock satte rörmokaren försynt i halsen när han hörde att huset kommer om två veckor. De vill tydligen gräva och borra innan huset är på plats... jag kör med min vanliga oförstående attityd (dvs jag låtsas som att jag litar helt och full på att de skall klara det och inte förstår problemet). Den är förvånansvärt effektiv... sedan ligger jag på nätterna och vrider mina små händer...
I vilket fall som helst så är det nu fixat. Man skall fylla i en tjusig blankett, som man får från Miljö och stadsbyggnadskontoret, samt bifoga en karta med vart man planerar att lägga borrhålet. Det man skall tänka på vid placeringen var att det skall vara 10 meter från tomtgräns och minst 30 meter från avlopps- eller vattenbrunnar.
Till slut så blundade jag och pekade på kartan... jag hoppas att det blir bra.
Grävandet går iallafall hyfsat framåt... vi måste dränera för det kommer mycket vatten mot tomten, men det hade vi med i beräkningarna. De skall också börja att fylla upp idag, så det låter hoppfullt...
Imorgon skall vi träffa snickaren för att komma överens om tidsplaner och dylikt... förhoppningen är att kunna flytta in runt 1 maj. Jag hoppas att jag inte får ett flatskratt när jag föreslår det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar