tisdag 15 december 2009

Stomresning!

Måndagen kom med 2 minusgrader och lastbilar med material...
De tre snickarna var gladlynta och verkade allmänt positiva till husresandet.
Mina mardrömmar om att grunden inte skulle passa samt att lastbilen inte skulle komma in till huset kom alltså på skam. Det känns fantastiskt pirrigt att äntligen få se huset i verkligheten... min första observation var dock: Oh nej, det är fel spröjs på fönstren... Lyckligtvis så är det löstagbara spröjs så det blir nog min första åtgärd.
En annan detalj som jag hade missat var att ytterdörrarna inte var med. Eftersom jul och nyår står för dörren så skulle det kännas lugnare att ha en dörr att låsa, så slipper vi bli av med allt material. Efter kontakt med Allmogehus erbjöd de oss ett par gamla dörrar, att ha under bygget. De skickar dem med en gubbe som installerar dem nästa vecka... hur tillmötesgående var inte det! I like!!


Under tisdagen har det fallit ca 10 cm snö, och gubbarna har rest nedervåningen med hjärtväggar, och skall börja med bjälklagen. Jag hoppas vid gud att det inte hinner börja töa innan taket är på plats, snö kan man ju sopa ut så länge det är snö...
Vi följer med andra ord väderprognoserna med stor spänning, och det har inte med julen att göra...

2 kommentarer:

  1. Hei! Så kul å se bilder fra deres stomresning! Vi venter på vårt hus fra Borohus, det kommer 11.januar! Spennende med väret, vi ser veldig mye på värmeldingene nå om dagen. :) Hilsen Elin J

    SvaraRadera
  2. Då vet du precis hur jag känner det! Lycka till med ert hus!!

    SvaraRadera