måndag 28 december 2009

Kakelfunderingar...

Mellandagar, och det betyder att det är lugnt och skönt på jobbet. Skönt det för då kan jag fundera kring inredningen i huset. Inte för att det precis är brådskande... allt arbete ligger nere tills efter trettondagshelgen, och då skall snickarna göra klart det utvändiga. Jag läääääängtar tills det börjar hända något på insidan. Men i brist på annat så drömmer jag inredning så länge... När vi bodde i Stockholm, och gick på lägenhetsvisningar varje söndag, så upptäckte vi ett genomgående tema på de lägenheter som vi föll stenhårt för... nämligen 20-tal!
Alltså har vi det som inspiration i huset. Att göra allt i 20-tals stil känns fel, eftersom huset är nybyggt. Så vi försöker att ta fasta på de detaljer i 20-tals stilen som vi gillar. En jättebra hjälp är byggfabriken.com tycker jag, där man kan köpa detaljer och få inspiration, efter vilken tidsepok man är ute efter.
Så vad gäller klinker på golvet i hall, badrum och tvättstuga så blir det matt vitt och svartrutigt. Nu är matt kakel ingen höjdare här nere i småland, där kalkhalten är hööööög, men det får gå...
(bild från byggfabriken.com)

Det verkar som om man skall lägga klinkersen, på golvet utan fog, för att få den rätta känslan.
På väggarna och även i köket skall jag bara ha vanligt vitt standardkakel. Dels för att det är i 20-tals stil men också för att det är så fantastiskt snyggt, och det enda som jag inte har tröttnat på genom åren. Om jag är tvungen att bo i en lägenhet som har en pastellfärgad kakelrand igen så kräks jag... högljutt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar